Consument vertrouwt persoonlijke financiële gegevens liefst toe aan onafhankelijke adviseur
Consumenten vertrouwen hun persoonlijke financiële gegevens het liefst toe aan hun eigen, onafhankelijke adviseur. Van de ondervraagde consumenten kiest 39% voor deze optie. Voor de consument is de overheid een beduidend minder betrouwbare partij, 8,8% van de consumenten vertrouwt zijn financiële gegevens liever aan de overheid toe. De eigen bank en verzekeraar presteren op het gebied van vertrouwen met respectievelijk 19% en 7,8% een stuk minder, Bijna een kwart van de respondenten vertrouwt zijn financiële gegevens aan niemand toe.
Dat heeft dr. Fred de Jong 29 mei 2018 bekend gemaakt tijdens het congres ‘Klantgerichtheid van het intermediair’ in Nijkerk. In mei van dit jaar heeft zijn onderzoeksbureau in opdracht van SparklingCRM en Essenso een consumentenonderzoek uitgevoerd naar de mate van klantgerichtheid van het intermediair in Nederland.
Inzicht en overzicht geven
“Hoewel veel consumenten niet precies weten hoe ze met hun privacy moeten omgaan en de AVG net in werking is getreden, hebben vier op de tien Nederlanders wel vertrouwen in hun eigen, onafhankelijke adviseur bij het delen van financiële gegevens”, aldus onderzoeker Fred de Jong. “De eigen adviseur kan dus een belangrijke rol spelen in het geven van inzicht en overzicht van de financiën van die consument. “
Meer vertrouwen in mens dan robot
Consumenten hebben meer vertrouwen in een mens dan in een robot als het gaat om financieel advies: 61% van de consumenten is het namelijk oneens met de stelling: ‘ik heb meer vertrouwen in een robot dan in een mens als het gaat om financieel advies’. Het onderzoek toont verder aan dat consumenten de voorkeur geven aan traditionele manieren van contact met hun financieel adviseur, de telefoon en het face to face gesprek.
Nieuwe vormen van persoonlijk advies op afstand, zoals webcam advisering, genieten de voorkeur bij een klein deel (6%) van de consumenten. Zij vinden communicatie via apps en social media nauwelijks belangrijk. Dit kan te maken hebben met het feit dat veel klanten van financieel adviseurs gemiddeld iets ouder zijn.
Betrouwbare informatie over financiële thema’s
Ook als het gaat om betrouwbare informatie over financiële thema’s en grote aankopen, speelt het intermediair een belangrijke rol in de ogen van de consument. Bijna 37% van de respondenten verwacht dergelijke informatie op de website van de adviseur te vinden. Ter vergelijking: 33,8% noemt in dit verband websites van de overheid en ruim 28% surft naar de internetpagina’s van consumentenorganisaties.
Onderzoeksverantwoording
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het consumentenpanel van Research Now / SSI. In totaal hebben 500 consumenten die gebruik maken van een financieel adviseur de online enquête ingevuld. De respondenten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking qua leeftijd en geslacht. Het consumentenonderzoek is een aanvulling op het Trendonderzoek Klantgerichtheid Intermediair, dat is uitgevoerd door Onderzoeksbureau Fred de Jong in samenwerking met SparklingCRM, VVP en MCH Consultancy.
- Verzekeringsnieuws
- Over Verzekeringsnieuws
- Powered by Koko Kroup | Essenso
- Webtips
- Zeker.com | DirectZeker
- LevenWonen.nl
- Disclaimer | Privacy
- Cookiebeleid
- Geld
- Hypotheek
- Lenen
- Belasting
- Vrije tijd
- Reisverzekering
- Caravanverzekering
- Bootverzekering
- Gezin & inkomen
- Zorgverzekering
- Uitvaartverzekering
- Overlijdensrisico
- Rechtsbijstand
- Pensioen
- AOV